رنگ بندی کابل شبکه و استاندارد آن | رنگ بندی سوکت شبکه

رنگ بندی و استاندارد کابل شبکه - رنگ بندی سوکت شبکه - ویرا شبکه کاسپین

مقاله ای درباره رنگ بندی و استاندارد کابل شبکه و رنگ بندی سوکت شبکه

رنگ بندی استاندارد کابل شبکه در ارتباطی که قرار است برقرار شود، اهمیت زیادی دارد و در صورت عدم رعایت ترتیب درست رنگ بندی شبکه، ارتباط صحیحی برقرار نخواهد شد. برای اینکه بتوانید یک ارتباط درست برقرار کنید، نیازمند این هستید که با رنگ بندی های کابل شبکه آشنایی داشته باشید. در ادامه به بررسی کابل شبکه، رنگ بندی استاندارد کابل شبکه و همچنین رنگ بندی سوکت شبکه می‌پردازیم.

در این مقاله آموزش پانچ سوکت شبکه در کابل های Cat5, Cat6, Cat6a, Cat7 داده خواهد شد و با کار متخصصان و تکنسین های شبکه در هنگام اجرای عملیات پسیو شبکه آشنا خواهید شد. در این کار ما از سوکت یا کیستون های شبکه استفاده میکنیم.

برای برقرار کردن این ارتباط که توسط کابل شبکه می باشد، فقط با اجرای استاندارد رنگ بندی های خاص ممکن خواهد شد و در غیر اینصورت و عدم رعایت این مورد خاص حتی اگر ترتیب رنگ بندی در دو سر کابل رعایت شود امکان پذیر نخواهد بود.

انواع کابل شبکه

 کابل های شبکه از لحاظ جنس به دو دسته تقسیم می‌شوند: کابل فیبر نوری و کابل های مسی.

کابل های شبکه در کل چهار نوع می‌باشند: کابل UTP یا Unshielded Twisted Pairs،

 کابل Twisted Pairs Shielded  یا STP، کابل کواکسیال و کابل چند جفتی.

فیبر نوری

از کابل فیبر نوری زمانی استفاده می‌شود که بخواهیم اطلاعات را با سرعت بسیار بالا و در فواصل دور انتقال دهیم. امروزه با استفاده های زیاد و مفید از اینترنت، نیاز به افزایش سرعت اینترنت همگانی شده است همچنین فیبر های نوری از امنیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

کابل مسی

این کابل ها همان طور که از اسمشان پیداست، از جنس مس هستند. سرعت انتقال اطلاعات و پهنای باند کابل های مسی بستگی به مقدار سیمی دارد که به کار گرفته شده است. از این نوع کابل ها در شبکه های کامپیوتری و… استفاده می‌شود. کابل کواکسیال و کابل های زوج به هم تابیده از جنس مس ساخته شده اند.

کابل  Unshielded Twisted Pairsیا UTP

در کابل های UTP هیچ گونه محافظی روی سیم ها به کار نگرفته شده است، به همین علت از این کابل ها زمانی استفاده می‌کنند که داده ها اهمیت چندانی ندارد و ارزان ترین نوع کابل ها به شمار می‌روند.

کابل UTP از 8 رشته سیم که به صورت جفت کنار هم قرار می‌گیرند، تشکیل شده است.

کابل Twisted Pairs Shielded یا STP

کابل های STP جزو کابل های به هم تابیده شیلد دار هستند. از این کابل می توانید برای فواصل دور استفاده کنید.

رنگ بندی و استاندارد کابل شبکه

در این مقاله به ترتیب با استفاده از شکل های مختلف به شما به صورت کامل توضیح خواهیم داد.

رنگ بندی و استاندارد کابل شبکه - رنگ بندی سوکت شبکه - ویرا شبکه کاسپینشکل ۱: نمونه از رنگ بندی با استاندارد کلاس B

در سوکت زنی شبکه و اجرای رنگ بندی کابل شبکه دو کلاس رنگی در سطح جهانی تعریف شده است.  از این کلاس های رنگی برای ضرب یا پرس سوکت ها در سر کابل های شبکه استفاده می شود.

کلاس T568-A و T568-B

بیشتر بخوانیم: تست فلوک کابل شبکه

استاندارد کلاس A رنگ بندی کابل شبکه

در سال 1955 و با رشد استفاده از کابل های Cat5 در سطح جهانی استاندارد کلاس A به عنوان رنگ بندی در میان متخصصان شبکه مورد تایید و استفاده قرار گرفت. که این مورد تا سال 2002 و با پدید آمدن کابل شبکه Cat6 ادامه داشت.

در استاندارد کلاس A ترتیب رنگ بندی سوکت شبکه به صورت زیر می باشد:

رنگ بندی و استاندارد کابل شبکه - رنگ بندی کابل شبکه کلاس A

شکل ۲: رنگ بندی استاندارد کلاس A

(رنگ‌ها به ترتیب از چپ: سفید سبز، سبز، سفید نارنجی، آبی، سفیدآبی، نارنجی، سفید قهوه‌ای، قهوه‌ای)

استاندارد کلاس B رنگ بندی کابل شبکه

با پدید آمدن کابل های Cat6 و افزایش استفاده از آنها استاندارد کلاس B جایگزین استاندارد قبل شد و به عنوان رنگ بندی مورد تایید متخصصان شبکه، مورد استفاده قرار گرفت. استاندارد کلاس B در کابل های Cat5 هم مورد استفاده قرار می گرفت.

اگر قصد دارید تا از این رنگ بندی در شبکه خود استفاده کنید ترتیب رنگ بندی سوکت شبکه به صورت زیر می باشد:

رنگ بندی و استاندارد کابل شبکه - رنگ بندی کابل شبکه کلاس B

شکل 3: رنگ بندی کابل شبکه استاندارد کلاس B

(رنگ‌ها به ترتیب از چپ: سفید نارنجی، نارنجی، سفید سبز، آبی، سفیدآبی، سبز، سفید قهوه‌ای، قهوه‌ای)

در بازار امروز شبکه هر دو استاندارد کلاس A و کلاس B مورد استفاده قرار می گیرند و در سوکت ها و کیستون شبکه و پچ کورد شبکه از این رنگ بندی ها پیروی می کنند، اما باید بدانید که استاندارد قالب در بازار استاندارد کلاس B می باشد.

کابل شبکه در دو نوع مستقیم (Straight) و ضربدری (Crossover) تولید و مورد استفاده قرار میگیرد. اینکه از کدام مورد استفاده کنید به این بستگی دارد که کامپیوتر به سوییچ متصل می شود یا به کامپیوتر دیگر.

رنگ بندی و استاندارد کابل شبکه - رنگ بندی سوکت شبکه

شکل 4: رنگ بندی کابل شبکه استاندارد کلاس A و کلاس B

خرید کابل شبکه لگراند

کابل شبکه مستقیم یا Straight

در این مدل از کابل شبکه ابتدا و انتهای کابل با ترتیب رنگی مشابه قرار میگیرند و هدف استافده از آن اتصال کامپیوتر به دیگرتجهیزات شبکه مانند سوییچ، روتر، اکسس پوینت و غیره می باشد.

کابل شبکه Straight

شکل ۵: نمونه از کابل شبکه مستقیم یا Straight با استاندارد رنگبندی A  در سمت چپ و B در سمت راست

کابل شبکه ضربدری یا Crossover

در مواقعی که نیاز است دو کامپیوتر یا دو سوییچ به یکدیگر متصل شوند از کابل های ضربدری یا Crossover استفاده می شود.

در این کابل بر خلاف کابل قبلی رنگ بندی دو سر کابل با یکدیگر متفاوت می باشد.

پین شماره ۱ در ابتدای کابل به پین شماره ۳ در انتهای کابل و همچنین پین شماره ۲ در ابتدای کابل به پین شماره ۶ در انتهای کابل متصل میگردد.

کابل شبکه Crossover

شکل شماره 6: کابل ضربدری یا Crossover

معرفی کیستون شبکه

کیستون شبکه که یکی از پرکاربرد ترین و مهم ترین تجهیزات شبکه به حساب می‌آید، یک قطعه کوچک است که رابط بین پریز شبکه و کابل شبکه می‌باشد و به طور کلی برای ارتباط کابل ها با تجهیزات شبکه به کار گرفته می‌شود و وظیفه ی آن ایجاد یک ارتباط سریع و آسان است. کیستون ها با توجه به ویژگی های خاصی که دارند به دسته های متفاوتی تقسیم می‌شوند. جنس بدنه کیستون به دو صورت فلزی و پی وی سی  PVC می‌باشد. کیستون UTP cat6 پرکاربردترین کیستون های شبکه محسوب می‌شوند.

رنگ بندی کابل شبکه در کیستون

اغلب روی هر کیستون یک جدول رنگ قرار دارد تا نصب کننده بتواند به راحتی از روی جدول رنگ، اتصال شبکه را انجام دهد. این جدول شامل دو ردیف رنگی می‌شود که به آنClass A  وClass B می‌گویند. امروزه از هر دو استاندارClass A و B  Classدر کیستون ها، پچ کورد ها و سوکت ها استفاده می‌شود اما، به دلیل استفاده از استاندار Class B برای بیشتر کابل ها، این کلاس رنگ بندی رایج تر است.

جمع بندی

در این مطلب تلاش کردیم تا به شما رنگ بندی های استاندارد شبکه را بیاموزیم تا به وسیله آن بتوانید سوکت زدن کابل شبکه را به راحتی انجام دهید و ارتباط صحیحی را برقرار کنید. مجموعه ویرا شبکه کاسپین نیاز های شما را در زمینه خرید انواع کیستون ها، پچ کورد ها یا کابل های شبکه و… برطرف می‌کند و با ارائه محصولات با کیفیت و مرغوب، همواره رضایت شما عزیزان را اولویت کار خود قرار می‌دهد. شما می‌توانید برای مشاوره و خرید کابل شبکه یا تجهیزات شبکه، با مشاوران ما در ویرا شبکه کاسپین تماس گرفته و محصول مورد نظر خود را خریداری کنید.

مدیر سایت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *