راهنمای خرید دانگل وای فای

راهنمای خرید دانگل وای فای - ویرا شبکه کاسپین

با توجه به اینکه اینترنت نقش مهمی در زندگی روزانه مردم دارد؛ بنابراین استفاده از آن در هر مکانی به یک امر واجب تبدیل‌شده است. خصوصا افرادی که کامپیوتر قدیمی دارند، از متصل نشدن سیستم خود به شبکه ناراحت‌اند. هنوز افرادی زیادی وجود دارند که با دانگل وای فای آشنایی نداشته و کاربرد آن را نمی‌دانند.

شما با کمک این دانگل می‌توانید سیستم خود را به شبکه متصل کرده و از مزایای آن بهره ببرید. برخی افراد هنگام خرید دانگل وای فای با مشکلات مختلفی مواجه می‌شوند و نمی‌توانند مناسب‌ترین نوع آن را تشخیص دهند. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم که به شما در این زمینه کمک کنیم. در این مقاله سعی داریم شما را با راهنمای خرید دانگل وای فای آشنا کنیم، پس ادامه آن را از دست ندهید.

دانگل وای فای چیست ؟

دانگل وای فای (Wireless adaptor) یکی از تجهیزاتی است که با پیشرفت تکنولوژی جایگاه ویژه‌ای در بین تجهیزات سخت‌افزاری پیدا کرد. قطعا افراد دانگل وای فای را در جاهای مختلفی مشاهده کرده‌اند؛ اما با نام و کاربرد آن آشنا نبودند. این قطعه کوچک در ظاهر به شکل USB ساخته‌شده؛ اما کاربردهای متفاوتی نسبت به USB دارد. دانگل وای فای به‌عنوان نوعی سخت‌افزار شناخته می‌شود که قابلیت اتصال به کامپیوتر، تلویزیون و موارد دیگری را دارد.

دانگل وای فای برای اتصال به سیستم، سیم‌کشی نیاز ندارد و به درگاه USB متصل می‌شود. با اتصال این قطعه کوچک به کامپیوتر می‌توان از امکانات مختلف و جدید سیستم خود استفاده کنید. یکی از کاربردهای مهم دانگل وای فای برقراری ارتباط سیستم با دستگاه‌های دیگر است. همچنین درصورتی‌که بخواهید کامپیوتر را به مودم و شبکه وصل کنید؛ حتما باید از دانگل وای فای استفاده کنید.

خرید دانگل وای فای برای چه افرادی ضرورت دارد ؟

دانگل وای فای معمولا برای کامپیوترهای قدیمی استفاده می‌شود که در آنها کارت شبکه مودم – روتر وجود ندارد. همچنین برخی از سیستم‌هایی که به کارت شبکه مودم – روتر آنها آسیب واردشده است، بهترین روش برای اتصال سیستم به اینترنت استفاده از دانگل وای فای است. یکی دیگر از موارد ضروری خرید دانگل وای فای کاربرد آن در لپ‌تاپ است. لپ‌تاپ نیز برای برقراری ارتباط با اینترنت وایرلس به این سخت‌افزار کوچک نیاز پیدا خواهد کرد.

مزایای خرید دانگل وای فای چیست؟

دانگل وای فای ازجمله تجهیزات پرکاربرد بوده و مورداستفاده افراد مختلفی قرار می‌گیرد. یکی از مزیت‌های مهم خرید دانگل وای فای این است که امکان استفاده از اینترنت را در هر مکانی برای کاربر فراهم می‌کند. با توجه به اینکه دانگل وای فای سایز کوچکی دارد؛ بنابراین برای جابجایی آن نگرانی ندارید و به‌راحتی قابل‌حمل است.

نحوه کارکرد دانگل وای فای چگونه است؟

بر روی سطح اغلب دانگل‌های وای فای یک چراغ قرار دارد. درصورتی‌که شما این قطعه را به سیستم خود متصل کنید، اگر اتصال به‌درستی برقرارشده باشد چراغ روی دانگل روشن می‌شود. بعدازاین مرحله کار انتقال داده با سرعت‌های مختلفی آغاز می‌شود.

در بخش داخلی دانگل وای فای مدار الکتریکی قرارگرفته که با توجه به نوع و مدل سیستم شما می‌تواند شبکه‌های 3G و 4G را پوشش دهد. مدار الکتریکی قرارگرفته در این قطعه اطلاعات موردنیاز را بعد از اتصال به اینترنت دریافت کرده و با وصل شدن به درگاه USB سیستم، این اطلاعات را به صفحه کامپیوتر انتقال می‌دهد. اگر می‌خواهید اطلاعات با سرعت بیشتری انتقال پیدا کنند، بهتر است از یک دانگل با قدرت بالاتری استفاده کنید.

انواع دانگل وای فای

دو نوع دانگل وای فای در بازار وجود دارد که تفاوت آن‌ها در نوع آنتن است. دسته‌ای از این نوع دانگل آنتن خارجی داشته، اما گروهی دیگر از آنتن داخلی استفاده می‌کنند. مزیتی که آنتن خارجی نسبت به داخلی دارد محدوده دریافت داده است. این نوع دانگل وای فای قادر است اطلاعات موردنیاز را در محدوده بیشتری دریافت کند.

پروتکل وای فای چیست؟

اگر به دنیای تکنولوژی و فناوری علاقه داشته ‌باشید، قطعا با عدد 802.11 آشنایی دارید؛ اما برخی افراد این عدد را نمی‌شناسند. 802.11 نمایانگر وای فای است. معمولا بعدازاین ارقام تعدادی حروف نیز دیده می‌شود که هر کدام مختص به‌نوعی پروتکل است.

این پروتکل‌ها نشان‌دهنده تعدادی قابلیت ویژه بوده که سرعت‌های متفاوتی دارند. پروتکل‌های وای فای هر کدام بر روی یک پهنای باند حرکت کرده و اطلاعات موردنیاز را انتقال می‌دهند. بهترین نوع پروتکل وای فای 802.11ax است که سرعت بسیار بالایی دارد و می‌تواند دو باند 2.4 و 5 گیگاهرتز را ساپورت کند.

کدام دانگل وای فای بهتر است؟ 2.4 یا 5 گیگاهرتزی؟

یکی از مواردی که باعث سردرگمی شما زمان خرید دانگل وای فای می‌شود، پشتیبانی از پهنای باند است. مودم‌ها، اینترنت وایرلس را در دو پهنای باند 2.4 و 5 گیگاهرتزی با دانگل وای فای به اشترک می‌گذارند. شما برای انتخاب بین دو باند 2.4 گیگاهرتزی و 5 گیگاهرتزی باید ابتدا به کاربرد آن توجه کنید.

برخی از دانگل‌های وای فای یک باند را ساپورت می‌کنند و قادر نیستند از پهنای باند دیگر پشتیبانی کند؛ اما بهترین نوع دانگل وای فای برای هر دو نوع باند قابل‌استفاده است. این عوامل سبب می‌شود قبل از خرید دانگل وای فای به پهنای باند مورداستفاده توسط سیستم خود مطمئن شوید.

آیا دو باند 2.4 و 5 گیگاهرتزی با یکدیگر تفاوت دارند؟

استفاده از این دو باند در کنار مزایایی که دارد، معایبی نیز خواهند داشت. از تفاوت‌هایی که دو پهنای باند 2.4 گیگاهرتزی و 5 گیگاهرتزی با یکدیگر دارند می‌توان به قدرت سیگنال دهی، پهنای باند و مساحت سیگنال دهی اشاره کرد.

وقتی‌که دستگاه‌های زیادی از پهنای باند دو گیگاهرتزی استفاده می‌کنند، باعث کندی و ایجاد اختلال در شبکه می‌شوند. این عامل تاثیر زیادی بر سرعت شبکه داشته و به میزان قابل‌توجهی سبب کندی آن می‌شود؛ اما باند 5 گیگاهرتزی سرعت شبکه قابل قبولی را به کاربر ارائه می‌دهد. مشکل این باند مساحت ارائه‌شده توسط آن است، باند 5 گیگاهرتزی نمی‌تواند مساحت وسیعی را تحت پوشش خود داشته باشد.

سایز مناسب دانگل وای فای کدام است؟

دانگل وای فای در سایزهای مختلفی در بازار وجود دارد. برای انتخاب سایز مناسب آن بهتر است به فاصله درگاه‌های USB سیستم خود توجه کنید. باید این دستگاه به‌اندازه‌ای باشد که مانعی برای درگاه‌های دیگر نباشد و مسیر ورودی پورت‌های دیگر را مسدود نکند. توصیه ما به افرادی که این دانگل را برای استفاده در لپ‌تاپ خریداری می‌کنند این است که سایز کوچک دانگل وای فای را تهیه کنند. در این صورت زمان جابجایی لپ‌تاپ احتمال آسیب رسیدن به دانگل بسیار کمتر می‌شود.

کلام آخر

افرادی که سیستم‌های آسیب‌دیده یا قدیمی دارند، مهم‌ترین نگرانی آن‌ها نداشتن کارت شبکه مودم- روتر است. بدون داشتن این کارت سیستم مورداستفاده آن‌ها قادر به استفاده از شبکه و اینترنت نخواهد بود. اگر بودجه کافی برای تعویض سیستم نباشد، بهترین گزینه برای اتصال به شبکه، خرید دانگل وای فای است.

هنگام خرید این دانگل باید به نکات مختلفی توجه کنید که یکی از مهم‌ترین آن پهنای باند مورداستفاده است. بهترین دانگل وای فای هر دو باند 2.4 و 5 گیگاهرتزی را پوشش می‌دهد. در این مطلب شما را با راهنمای خرید دانگل وای فای آشنا کردیم، امیدواریم اطلاعات کافی را با خواندن آن کسب کرده باشید.

جهت مشاهده پیج اینستاگرام ویرا شبکه کاسپین کلیک کنید

مدیر سایت ویرا شبکه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *