اینترنت فیبرنوری چیست و چه تفاوتی با سایر انواع اینترنت دارد

اینترنت فیبرنوری چیست و چه تفاوتی با سایر انواع اینترنت دارد - ویرا شبکه کاسپین

در پاسخ به سوال اینترنت فیبرنوری چیست باید بدانید که اینترنت فیبرنوری که معمولا آن را با نام اینترنت فیبری می‎‌شناسند یک اتصال با پهنای باندی با سرعت ۹۴۰ مگابیت در ثانیه (Mbps) با تاخیر زمانی کم است. این فناوری که در آن از کابل فیبرنوری استفاده شده به طرز شگفت انگیزی می‎تواند داده‌ها را با سرعتی حدود 70 درصد سرعت نور ارسال کند.

کابل‌های فیبرنوری به اندازه سایر انواع کابل‌های سنتی مستعد شرایط آب و هوایی شدید نیستند و به حداقل رساندن قطع برق کمک بسیاری می‌کنند و به طور موثر در برابر تداخل الکتریکی مقاومت دارند. فیبرهای نوری دارای کاربری ایده‌آل بوده که چندین دستگاه را به طور همزمان به یکدیگر متصل می‎کند و با کمک این سرویس می‎توان موارد زیر را انجام داد:

  • فایل‌ها را به سرعت آپلود و دانلود کرد.
  • از انجام بازی آنلاین به صورت روان و داشتن چت ویدیویی با دوستان و خانواده لذت برد.
  • می‎توان به جای چند ساعت تنها در عرض چند دقیقه کل هارد دیسک خود که مجموعه‌ای از عکس‌ها و ویدیوهای سنگین بوده را پشتیبان‌گیری کرد.
  • در عرض چند ثانیه می‎توان به جای چند دقیقه به دانلود فیلم‌های چند گیگابایتی پرداخت.

فیبرنوری چه تفاوتی با انواع دیگر اینترنت دارد؟

در مقاله ی اینترنت فیبرنوری چیست به بررسی تفاوت اینترنت فیبر نوری با سایر انواع اینترنت می پردازیم تفاوت اصلی انوع اینترنت و فیبرنوری در این است که فیبرنوری به مانند سایر انواع اتصالات اینترنتی از جریان الکتریکی استفاده نمی‌کند و به جای آن از نوری استفاده می‌کند که از طریق هسته فایبرگلاس منتقل می‌شود. فناوری‌های اینترنتی در طول زمان به طور چشمگیری تکامل یافته‌اند که در این بخش به طور خلاصه انواع اصلی اتصالاتی که هنوز هم از آنها استفاده می‌شوند به همراه نحوه عملکرد آنها توضیح داده خواهد شد:

  • اینترنت دایل آپ (Dial-up): در اینترنت دایال آپ که کمتر از 20 سال پیش بسیار رایج بودند از خطوط تلفنی که معمولا از جنس مس بودند استفاده می‎شد. دایل آپ از فرکانس شنیداری تلفن ثابت استفاده می‌کرد و به همین دلیل هنگام اتصال یک سری بوق و صدا شنیده می‎شد و بدین منظور شما نمی‌توانستید همزمان از تلفن و اینترنت استفاده کنید زیرا آنها یک خط مشترک داشتند. سرعت متوسط این اتصالات حدود 56 کیلوبیت در ثانیه به جهت دانلود و آپلود بود.
  • اینترنت DSL: اینترنت DSL یا خط مشترک دیجیتال از خطوط تلفن برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کند. اما برخلاف Dial-up از فرکانس‌های نامفهومی برای این کار استفاده می‌کند به همین دلیل با سرویس تلفن صوتی رقابتی ندارد. سرعت متوسط ​​DSL‌ها بین 1 تا 100 مگابیت در ثانیه برای دانلود و حداکثر 20 مگابیت در ثانیه برای آپلود است.
  • اینترنت کابلی: اینترنت کابلی از همان خط سرویس تلویزیون کابلی استفاده می‌کند که به عنوان «کابل کواکسیال» شناخته می‌شود. سرعت اینترنت کابلی می‌تواند بسیار متفاوت باشد و به طور متوسط ​​دارای سرعت 940 مگابیت در ثانیه برای دانلود و 50 مگابیت در ثانیه برای آپلود است.

مزایای فیبرنوری برای کاربران اینترنت

اینترنت فیبرنوری یک انتخاب عالی برای خانواده‌هایی است که پهنای باند بالایی نیاز دارند که در آن چندین کاربر می‌خواهند ویدیوهای مختلفی را در دستگاه مورد نظر پخش کنند، بازی‌های آنلاین انجام دهند، از داده‌های خود نسخه پشتیبان تهیه کنند، فایل‌هایی بزرگ را به‌خصوص در فواصل طولانی و مختلف ارسال و دریافت کنند و غیره.

یک خانه متصل به اینترنت فیبرنوری می‌تواند تجربه‌ای استثنایی را در تمامی دستگاه‌ها و سیستم‌های هوشمند متصل به اینترنت خود داشته باشد. با کمک این نوع اینترنت افراد می‎توانند از امنیت خانه گرفته تا ترموستات‌های هوشمند، اجاق‌ها، یخچال‌ها و سایر لوازم هوشمند خود را کنترل کنند.

هر چه سرعت اینترنت بالا باشد امکان پخش ویدیوهای سنگین‎تر نیز بدون تاخیر ممکن خواهد بود. به عنوان مثال اینترنت فیبرنوری به شما کمک می‎کند تا یک فایل 4K یا HD را که دارای بیش از 6 گیگابایت است را تنها در چند ثانیه دانلود کنید در حالی که همین فایل با یک اینترنت Dial-up 11 روز و با اینترنت DSL 1 تا 14 ساعت طول خواهد کشید.

تفاوت فیبرنوری در مقابل کابل‎ها

از جمله تفاوت‎های فیبرنوری در مقابل اتصالات کابلی می‏توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساختار متفاوت: کابل کواکسی شامل یک هسته مسی بوده که با آلومینیوم و یک محافظ مسی و یک لایه پلاستیکی بیرونی عایق شده اما اتصال اینترنت فیبرنوری با استفاده از کابل فیبرنوری منتقل می‌شود که حاوی پلاستیک یا شیشه هستند و انتقال آنها با کمک نور انجام می‏شود و می‎‌تواند اطلاعات دیجیتال را در فواصل بسیار طولانی حمل کند.
  • در دسترس بودن: شبکه‌های کابلی تقریبا به راحتی در همه جا در دسترس هستند اما علیرغم گسترش فیبرنوری اتصالات اینترنت آن به راحتی اینترنت کابلی نبوده و در حال حاضر برای حدود 50 درصد از مکان‌ها در دسترس بوده و ممکن است دسترسی به آنها برای مشاغل موجود در مناطق دورافتاده دشوارتر باشد اما ایده آل برای مکان‌های بزرگ شهری است.
  • قابلیت اطمینان: اتصالات اینترنت فیبرنوری و کابل‌ها تقریبا به یک اندازه قابل اعتماد هستند. با این حال اتصالات اینترنت کابلی تحت تاثیر عواملی هستند که بر روی برق تاثیر می‌گذارند. به همین دلیل دسترسی به اینترنت فیبرنوری به قطعی برق ربطی نداشته و همچنان می‌توان بدون برق به شبکه فیبرنوری دسترسی داشت زیرا کابل‌های آن از شیشه ساخته شده‌اند و رسانای برق نیستند.
  • سرعت: سرعت دانلود شبکه کابلی بین 10 تا 500 مگابیت بر ثانیه (Mbps) و محدوده سرعت آپلود آن 5 تا 50 مگابیت بر ثانیه است که برای اکثر مشاغل و منازل در مقیاس کوچک کافی است. حال خدمات اینترنت فیبرنوری در مقایسه با شبکه کابلی با سرعت کمتر از 250 تا 1000 مگابیت در ثانیه در هر دو مورد دانلود و آپلود سریع‎تر بوده و بسیاری از افراد می‌توانند به طور همزمان به شبکه فیبرنوری دسترسی داشته باشند آن هم بدون اینکه بر عملکرد کلی اینترنت آن تاثیر بگذارد.
  • هزینه: درست است که اتصال اینترنت کابلی کمی ارزان‌تر از اتصال اینترنت فیبرنوری بوده اما هزینه‌های مربوط به فیبرنوری نسبت به گذشته به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده است اما باز هم اتصالات اینترنت فیبرنوری گران‌تر از نوع کابلی هستند.

نتیجه گیری

همان‌طور که ملاحظه فرمودید برای مشاغلی که به سریع‎ترین اتصالات اینترنتی نیاز دارند، پهنای باند فیبرنوری بهترین انتخاب خواهد بود و می‌توان با کمک آن برنامه‌های ویدیویی و صوتی، میزبانی سرور و میزبانی برنامه را انجام داد. با بهره‌گیری از اینترنت فیبرنوری می‌توان بیشترین سرعت را در مسافت‌های طولانی‌تر دریافت کرد و به سادگی به دانلود و آپلود فایل‌های ضروری پرداخت.

خرید تجهیزات فیبر نوری امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته و به همین منظور شرکت ویرا شبکه کاسپین با آدرس اینترنتی Viranet.ir از جمله بهترین شرکت‎ها در زمینه فراهم سازی اینترنت فیبرنوری بوده که با بهره‎‌گیری از تجارب علمی و عملی و به کارگیری نیروهای متخصص توانسته پروژه‎‌های متعددی را در زمینه شبکه‎‌های کامپیوتری پیاده سازی کند و تجهیزات مورد نیاز را برای متقاضیان فراهم آورد.

امیدواریم این مقاله که در پاسخ به سوال اینترنت فیبرنوری چیست و چه تفاوتی با سایر انواع اینترنت دارد تهیه شده بود برای شما عزیزن مفید بوده باشه.

جهت مشاهده پیج اینستاگرام ویرا شبکه کاسپین کلیک کنید

مدیر سایت ویرا شبکه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *