انواع تست کابل شبکه

انواع تست کابل شبکه - تست فلوک کابل شبکه - ویرا شبکه کاسپین

انواع تست کابل شبکه

همان‌طور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین اجزای یک شبکه، کابل آن است. این کابل در زیرساخت‌های شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر فناوری‌های بسیار جدیدی به ساخت این کابل‌ها وارد شده و از طرف دیگر نیاز به سرعت‌های بسیار بالاتر احساس می‌شود.

در این شرایط عده زیادی از افراد به‌ دنبال داشتن یک شبکه پایدار و بدون نقص هستند. این افراد باید در ابتدا زیرساخت‌های شبکه خود را تقویت سازند تا سایر ابزار و تجهیزات نیز عملکرد مناسب خود را نشان دهند.

در شرایط حاضر انواع مختلفی از کابل‌های شبکه توسط تولیدکنندگان مختلف ساخته‌ شده و روانه بازار مصرف می‌گردند. وجود تنوع بسیار بالای این محصولات، انتخاب و خرید کابل شبکه مناسب را با دشواری‌هایی مواجه کرده‌ است.

پس نیاز است پیش‌ از خرید این محصولات به تست کابل شبکه اقدام کنید.

از طرف دیگر تست کابل‌های شبکه اقدامی بسیار مؤثر به‌ منظور پیشگیری از آسیب‌ها و زیان‌های مالی است. از طریق چنین اقداماتی می‌توانید از بروز بسیاری از مشکلات پیش رو در ساختار شبکه خود جلوگیری به عمل آورید.

به‌ همین دلیل در این مقاله به تست کابل شبکه و انواع آن خواهیم پرداخت.

تست پرمننت  Permanent test

یکی از روش های انواع تست کابل شبکه تست پرمننت می باشد.

در این شیوه تست کابل شبکه، در ابتدا به دو طرف کابل، کیستون می‌زنند و پس‌ از آن با استفاده از کابل پرمننت، کابل مورد نظر را به دستگاه اتصال می‌دهند. پس‌ از آن می‌توانند تست آن را به سرانجام برسانند.

لازم به ذکر است که این تست، آزمایشی نسبتاً دشوار محسوب می‌شود چرا که با استفاده از ماژول‌های پرمننت صورت می‌پذیرد. از طرف دیگر اگر بتوانید از طریق این روش، کابل شبکه خود را تأیید کنید، به آزمون‌های دیگر نیازی نخواهید داشت.

در بیشتر موارد در شبکه‌های بزرگ که در آن‌ها اطلاعات با وسعتی بسیار بالا جابه‌جا می‌شوند، از این آزمایش استفاده می‌کنند تا اطمینان بیشتری به عملکرد زیرساخت‌های شبکه خود داشته باشند.

همچنین در مواقعی که سرعت انتقال داده در مکان مورد استفاده بسیار بالا بوده و دقت بسیار بالایی هم نیاز است، بهتر است از کابل‌های شبکه و یا تجهیزاتی استفاده کنید که تست پرمننت را پشت سر می‌گذارند و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار شده‌اند.

نکته‌ای که باید در زمینه تست پرمننت به آن توجه داشته باشید، زمان کیستون زدن است. در واقع در موقعیتی که قصد کیستون زدن برای انجام تست پرمننت دارید باید از سلامت آن‌ها مطمئن باشید.

همچنین این احتمال وجود دارد که کابل شبکه شما از کیفیت بالایی برخوردار بوده و استانداردهای مورد نیاز را نیز داشته باشد، اما پاسخ درستی از تست دریافت نکنید چرا که کیستون شبکه و یا پانچ کورد، استاندارد کافی را نداشته است و به‌ همین دلیل هم پاسخ درستی دریافت نخواهید کرد.

مرتبط : تست فلوک کابل شبکه

تست چنل  Channel test

برای انجام این تست، کار دشواری پیش رو نخواهید داشت. تنها کافی است به دو سر کابل شبکه خود کیستون بزنید. پس‌ از این کار می‌توانید از پانچ کورد استفاده نمایید و از طریق آن، کابل‌ها را به دستگاه متصل سازید.

از این طریق می‌توانید کابل شبکه خود را آزمایش کنید.

انجام تست چنل با نکاتی همراه است که یکی از مهم‌ترین این نکات این است که کابل شبکه‌ای که توانسته آزمون پرمننت  را به‌ درستی پشت سربگذارد به‌ طور حتم تست چنل را نیز با موفقیت سپری خواهد کرد.

اما از سوی دیگر کابلی که تست چنل را پشت سر می‌گذارد امکان عدم تأیید و عدم موفقیت آن در تست پرمننت وجود خواهد داشت.

انواع تست کابل شبکه - تست فلوک کابل شبکه - ویرا شبکه کاسپینانواع پارامترهای تستر کابل شبکه

برای تست کابل شبکه باید به برخی از تست‌ها و پارامترهای فیزیکی نیز توجه داشته باشید. در ادامه به بیان این پارامترها خواهیم پرداخت.

مرتبط : انواع پارامتر های تست فلوک

Wire map

در حالت معمول برای این‌ که بتوانند اشکالات فیزیکی کابل‌های شبکه را مورد شناسایی قرار دهند، از این پارامتر استفاده می‌کنند. این تست در حقیقت یکی از مهم‌ترین آزمون‌هایی است که برای کابل شبکه انجام می‌گیرد. این تست، نشان‌ دهنده سالم بودن زوج سیم‌ها به‌ ویژه در تجهیزاتی از قبیل سوکت، پاچ کورد و کیستون است.

Propagation delay

این پارامتر نشان می‌دهد که چه مدتی از زمان طول می‌کشد تا یک سیگنال به کابل ارسال گردد.

Delay skew

این پارامتر تعیین می‌کند که سریع‌ترین مدت زمان و یا کندترین زمانی‌ که یک سیگنال در کابل شبکه ارسال می‌شود، چقدر است. در حالت معمول این پارامتر در میان ۲۵ تا ۳۰ ثانیه قرار می‌گیرد.

Cable length

این پارامتر تعیین‌ کننده طول کابل شبکه است. با استفاده از این فاکتور به این اطمینان می‌رسید که طول کابل مورد نظر، حالت استاندارد داشته و از ۱۰۰ متر تجاوز نمی‌کند.

Insertion loos

هر کدام از سیگنال‌هایی که در کابل‌های شبکه ارسال می‌شوند از یک انرژی برخوردار شده‌اند. هر چه این سیگنال‌ها در طول کابل پیش‌تر بروند، میزان انرژی خود را از دست خواهند داد. بنابراین این پارامتر و یا تست قادر است میزان کاهش انرژی سیگنال در کابل و در سمت گیرنده را مورد ارزیابی قرار دهد.

Return loos

این تست نشان می‌دهد که میزان سیگنال بازگشتی به سمت فرستنده چه اندازه است. این پارامتر از اختلاف امپدانس میان کابل و یا کانکتور شکل می‌گیرد‌. در صورتی‌ که کابل بیش‌ از اندازه کشیدگی داشته باشد و یا مشکلی در کانکتور به چشم بخورد، کابل شبکه نمی‌تواند این آزمون را با موفقیت و تأیید پشت سربگذارد.

DC loop Resistance

این پارامتر نشان می‌دهد که کابل شبکه، از چه مقدار مقاومتی برخوردار شده‌ است. این میزان با طول کابل هم در ارتباط قرار می‌گیرد. با انجام این تست به این اطمینان می‌رسیم که به دلیل اتصالات اشتباه، مقاومت بیش‌ از اندازه‌ای در کابل به وجود نیامده است. هر چه مقدار مس کابل بیشتر باشد، عدد به‌ نمایش‌ درآمده کم‌تر خواهد شد. از طرف دیگر خلوص کمتر مس در کابل نشان می‌دهد که مقاومت آن بیشتر است.

مرتبط : تحلیل تست فلوک تخصصی

تست کابل شبکه با دستگاه

شما می‌توانید عملیات تست کابل شبکه را با استفاده از دستگاه و یا تستر انجام دهید. این تجهیزات در حال حاضر در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند.

بنابراین شما می‌توانید با در نظر گرفتن کارکرد و مصرف خود هر کدام از این سیستم‌ها را انتخاب کنید. از طرف دیگر این تجهیزات می‌توانند اطلاعات مختلفی را در اختیار شما قرار دهند.

این سیستم‌ها در ۲ نوع کلی وجود دارند و عبارتند از تسترهای معمولی و تسترهای دیجیتال. سیستم‌های دیجیتالی این امکان و قابلیت را دارند که نتایج را بر روی ال‌سی‌دی خود به نمایش درآورند.

برای‌ اینکه بتوانید با استفاده از این تجهیزات به آزمایش کابل شبکه دست بزنید باید در ابتدا مشخص کنید که کابل شما شیلد دارد و یا بدون شیلد است.

همچنین باید کابل را دسته‌بندی کنید و سپس می‌توانید ابتدای کابل و انتهای آن را به ۲ بخش دستگاه متصل سازید و سپس تستر را روشن کنید.

این دستگاه از ۱۸ چراغ به‌ وجود آمده که ۹ عدد از این چراغ‌ها، برای هر سمت کابل طراحی شده‌اند. ۸ چراغ اول این سیستم برای سیم‌های کابل شبکه‌اند و نهمین چراغ نشان‌ دهنده وضعیت اتصال به زمین است.

در صورتی‌ که تمامی این چراغ‌ها با هم روشن شوند، نشان می‌دهند که کابل شبکه شما سالم و بدون نقص است.

 

تست کابل شبکه بدون دستگاه

شما می‌توانید بدون استفاده از دستگاه نیز به تست کابل شبکه اقدام کنید. در این‌ صورت می‌توانید ویژگی‌های ظاهری کابل را در نظر گرفته و سپس از طریق این ویژگی‌ها کابل مورد نظر را بررسی کنید.

در این شیوه اگر کابل شما بدون آسیب باشد، یعنی هیچ‌گونه پارگی و یا پیچ‌خوردگی در آن مشاهده نکنید، به این اطمینان می‌رسید که محصول مورد نظر سالم و بدون عیب است.

هم چنین می‌توانید محل اتصال کابل به تجهیزات را مورد بررسی قرار دهید. اگر کابل شما به‌ صورت کامل به تجهیزات اکتیو متصل شود، یعنی بدون اشکال است.

با بررسی سیگنال اتصال هم به این نکته پی خواهید برد که کابل شبکه شما سالم و یا ناسالم است. عدم دریافت سیگنال، نشان می‌دهد که کابل شبکه و یا اتصالات آن با مشکلی مواجه هستند.

مدیر سایت ویرا شبکه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *