انواع تستر کابل شبکه

تستر کابل شبکه و انواع آن

بهترین تستر شبکه (تستر کابل شبکه) را بشناسید از ارزانترین تا گرانترین ها

تکنیسن هایی که با شبکه و کارکرد آن در ارتباط هستند قطعا با تستر کابل شبکه آشنایی نسبی دارند چرا که بدون استفاده از این تستر، عملا کار برای این گروه سخت و دشوار می شود. همانطور که از نام تستر کابل شبکه پیداست، از این ابزار به عنوان نوعی آزمایش کننده به منظور تشخیص صحت کارکرد کابل های شبکه استفاده می شود؛ در واقع تستر شبکه شرایطی را فراهم می کند که بتوان از طریق آن، خطوط کابلی شبکه را بررسی کرد و به صحت عملکرد یا عدم کارایی درست آن پی برد.

واضح است که در صورت وجود هرگونه اشکال در کابل شبکه، عملکرد کلی شبکه دچار مشکل می شود به همین دلیل است که به واسطه تستر کابل شبکه اقدام به بررسی سرتاسری کابل شبکه می شود تا هرگونه اشکال در مسیر انتقال داده، مشخص و برطرف گردد‌. اگر می خواهید در رابطه با تستر کابل شبکه و انواع آن بدانید، با ما همراه باشید تا هر آنچه که به این موضوع مرتبط است را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

جالب است بدانید که درصد زیادی از مشکلاتی که در یک شبکه رخ می دهد، مربوط به کابل شبکه شبکه خواهد بود؛ به این معنا که وجود خرابی در کابل کشی شبکه، زمینه ساز بروز انواع خطا در شبکه کلی می شود. بنابراین صحت کارکرد کابل شبکه بسیار مهم و حیاتی است. گاهی به هر دلیلی در مسیر انتقال داده خطاهایی بروز می کند که عملکرد شبکه را با اختلال روبرو می کند اما در اینگونه مواقع به چه طریقی می توان به عیب یابی کابل شبکه پرداخت؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که تستر شبکه دقیقا به منظور تشخیص عیوب و نواقص در مسیر کابل شبکه طراحی شده است. به جرات می توان گفت که تمام کسانی که به نوعی با شبکه های اینترنتی سر و کار دارند همانند تکنسین های شبکه به تستر کابل شبکه نیاز پیدا می کنند.

تستر کابل شبکه همانگونه که از نام آن پیداست برای تست عملکرد درست کابل های شبکه استفاده می شود. در بسیاری از مواقع پس از اینکه دو طرف کابل را سوکت زنی کردید برای اینکه از کار خود مطمئن شوید می توانید از این دستگاه استفاده کنید. تستر های شبکه را می توان به چندیدن بخش تقسیم کرد که قیمت و کارایی جز اصلی در این تقسیم بندی می باشد.
در این میان شرکت فلوک ارائه کننده برترین تستر های شبکه می باشد، البته قیمت آنها هم به نسبت تستر های دیگر بالاتر می باشد.

این تستر شبکه جهت بررسی ایرادات کابل شبکه از جمله تست قطع بودن و تست اتصال در کابلهای مختلف نظیر کابل کواکسیال، تلفن، cat5 ،cat6 ،cat5e و همچنین تست اتصالات شبکه مورد استفاده قرار میگیرد. توسط این دستگاه میتوان وضعیت خرابی در سیستم کابل کشی شبکه و همچنین اتصال صحیح سوکت ها و سلامت کابل اطمینال حاصل کرد.

اجزاء تستر کابل

تستر کابل شبکه معمولا از دو قسمت فرستنده و گیرنده قابل جداشدن جهت تست بصورت ریموت تشکیل شده است همچنین برخی مدلهای پیشرفته نیز علاوه بر تست اتصال سوکت های RG45 ،RG11 ،USB مجهز به دستگاه زوج یاب کابل جهت تشخیص و پیداکردن زوج کابل هایی که بار الکتریکی ندارند، می باشند.

لینک تستر دیجیتال

زوج یاب  یا فایندر

این دستگاه برای زمانهای به کار می آید که کابل توسط گروه کابل کشی درست لیبل گذاری نشده است این دستگاه نیز از 2 قسمت مین و ریموت تشکیل میشود که برای استفاده از این دستگاه یک سر کابل باید کیستون یا سوکت بخورد و مین دستگاه به سوکت متصل شده و با ارسال سیگنال امکان پیدا کردن را به ما میدهد و ریموت دستگاه در نقطه مقابل به دنبال کابل می گردد با نزدیک شدن ریموت فایندر به سر کابل شروع به آژیر زدن می کند.

فایندر یا همان زوج یاب

دستگاه فلوک پیشرفته

برای آنالیز بیشتر نودهای شبکه کارشناسان آی تی معمولا از دستگاههای فلوک سری DTX 1800 و DSX 5000 وDSX8000  استفاده می کنند که دارای مزیت های زیادی از جمله و مهمترین آن تشخیص کابلهای شبکه تقلبی از اورجینال می باشد و نحوه سربندی و کیفیت کابل کشی و …

تسترهای شرکت فلوک تنوع بسیار زیادی دارند که با توجه به کاری که می خواهیم انجام دهیم، شرکت ویرا شبکه کاسپین بهترین گزینه را به شما با کم ترین قیمت پیشنهاد  می کند. برای مشاوره با ما تماس بگیرید.

تست فلوک انواع نودهای شبکه و لینک های فیبر نوری را تست و آنالیز می کند (کابل های مسی Cat7 ،Cat5e ،Cat6 و فیبرهای نوری سینگل مود و مالتی مود) با دستگاه تستر Fluke DSX5000

دستگاه پیشرفته فلوک 5000

تست فلوک چیست ؟

برای نمونه فرض کنید در ساختمانی ۴ طبقه در هر طبقه ۲۴ گره یا Node شبکه وجود داشته باشد. کابل ها درون کانال های ویژه دیوارها کار کذاری شده اند و حدود ۲۵۰۰ متر کابل مصرف شده است. پس از اتصال رایانه ها به شبکه برخی از آنها به شبکه داخل Login نمی شوند. حتی تصور آن که باید چنین شبکه ای را (که تازه دارای مقیاس خیلی بزرگی هم نمی باشد) بدون تستر مورد بررسی قرار داد و پس از عیب یابی به رفع آن اقدام نمود سر را گیج می کند! اینجاست که اهمیت فوق العاده دستگاه های عیب یاب  مانند دستگاه تست فلوک و تستر شبکه ارزشمندی کار آنان نمایان می گردد.

تستر های شبکه در واقع دو دستگاه در یک دستگاه هستند که غالبا از هم جدا میشود و به شما این امکان را میدهند تا با قرار دادن دو سر کابل در دو سر دستگاه از درست بودن لینک و سالم متصل بودن سوکت ها به کابل اطمینان حاصل کنید.

تستر کابل شبکه ابزاری است که به منظور عیب یابی، تست عملکرد درست کابل و پیاده سازی شبکه به کار می رود. در برخی از تستر های کابل شبکه، تست صرفا جهت برقراری ارتباط بین مسیرهای ارتباطی کاربرد دارند که در نوع معمولی به وسیله LED هایی که شماره گذاری شده اند و در نوع دیجیتال نتیجه تست بر روی صفحه LCD نمایش داده می شود. در نوع پیشرفته تری از تستر های کابل شبکه علاوه بر برقراری ارتباط سایر پارامترهای اتصال مانند متراژ، مکان قطعی را نیز بررسی می کند و بوسیله این نوع از تسترهای کابل شبکه می توان زیرساخت های شبکه را بطور دقیق و کامل مورد ارزیابی قرار داد.

برای آشنایی بیشتر با تست فلوک، مقاله تست فلوک چیست را مطالعه کنید.

روش کار تستر کابل شبکه

جزئیات تستر فلوک

همانطور که مطلع هستید، هنگامی که در کابلهای شبکه مسی سیگنال وارد می شود میدان مغناطیسی بزرگی بوجود می آید که در اثر ایجاد این میدان مغناطیسی الکترون مربوط به زوج ها برروی یکدیگر القا شده و یکسری پارامترهای افت خط بوجود می آورد. این پارامترها هر کدام می توانند نمایانگر یک ایراد و یا یک اتفاق مهم در کابل شبکه باشد. اتفاقاتی مثل کیفیت کابل مسی، نحوه سربندی کابل مسی هم به صورت کیفی از نظر نحوه پانچ و هم رنگ بندی و … مقاومت کابل و پارامترهای دیگر که بر اثر فرمول های متفاوت بوجود می آید. اندازه گیری هر کدام از این پارامترها در استانداردهای مختلف و هم در Category های مختلف حائز اهمیت می باشد.

1-WireMap

برای زمانیست که میخوایم متوجه شیم دوسر کابل شبکه با هم ارتباط دارند و سوکت به صورت صحیح وصل شده است که در این صورت اگر کابل به صورت صحیح سوکت خورده باشد PASS مینویسد و تمامی اعداد بایستی روبروی یکدیگر باشند و به هم یک خط صاف داشته باشند. در صورتی که FAIL بزند بایستی مجددا سوکت زده شود که از روی صفحه میتوانید متوجه شوید که سوکت سمت MAIN مشکل داره یا Remove

2 – Pair & Length

برای تخمین فاصله هستش که بیشتر وقت ها نمیتونه به صورت دقیق تخمین بزنه مخصوصا اگر کابل های شبکه زیر 3 متر وصل کنید.

3 -Coax/Tel

برای چک کردن در حالت سوکت تلفن RJ-11 و COAXIAL هستش و ارتباط اون رو بررسی می کند.

4 – Setup

هم مربوط به تنظیمات دستگاه مانند انتخاب زبان ، کالیبره کردن دستگاه و… استفاده میشه .

نکته: اگر کابل شبکه سالم باشه و یک سر ان به MAIN دستگاه و سر دیگر به Remote وصل باشه از سمت Remote صدای بوق با قطع وصل منظم شنیده می شود.

تستر کابل شبکه و روش کار با آن

تستر کابل شبکه: برای برسی این که کابل به درستی به سوکت های دو طرف کابل وصل شده است یا خیر؛مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه کار با تستر شبکه به این صورت است که یک سر کابل به قسمت اصلی تستر (A) به سوکت RJ45 متصل شده و سر دیگر کابل به قسمت فرعی(B) تستر متصل می شود.سپس تستر را روشن کرده تا LED های روی تستر اصلی و فرعی به ترتیباز شماره ی 1 تا 8 روشن شوند،مرتب روشن شدن LED ها نشان دهنده تماس درست سوکت با کابل و هم چنین ترتیب درست اتصالات براساس رنگ بندی می باشد.چنانچه ترتیب روشن شدن LED ها در دو بخش Aو B تستر هماهنگ نباشد به این معنی است که رنگبندی اتصالات به درستی رعایت نشده است.

انواع تستر

در یک تقسیم بندی برای انواع تستر کابل شبکه می توانیم بگوئیم که این تستر ها دارای سه نوع به نام های Verification، Qualification و نیز certification  است. هر کدام از این نوع تستر شبکه دارای ویژگی های منحصر به فرد است به طوریکه قابلیت های مختلفی را نیز ارائه می کنند. برای عیب یابی هر شبکه با توجه به میزان پیچیدگی شبکه اقدام به استفاده از هر کدام از انواع تستر شبکه می شود. اگر شما به عنوان یک تکنیسن شبکه فعالیت می کنید، پیشنهاد ما به شما برای عیب یابی کابل شبکه،  تستر Qualification است.

از طرف دیگر متخصصان شبکه ای و کسانی که در این حیطه فعالیت می کنند می توانند از تستر کابل شبکه certification  برای عیب یابی و نیز رفع اختلالات کابل شبکه بهره بگیرند.

حال به سراغ یکی دیگر از انواع تستر شبکه به نام  Verification برویم؛ جاییکه ساده ترین نوع از تستر معرفی می شود. کارایی و نحوه عملکرد این نوع از تستر بسیار ساده بوده به طوریکه تنها می تواند صحت عملکرد کابل شبکه را در اختیار شما قرار دهد. توجه داشته باشید در صورتیکه می خواهید نوع اختلال موجود در شبکه را تشخیص دهید، استفاده از Verification پیشنهاد نمی شود؛ چرا که این تستر شبکه اطلاعات کاملی در این باره ارائه نمی کند و تنها صحت عملکرد را تایید می کند.

کاربرد تستر کابل شیکه

تستر کابل شیکه در انواع مختلفی عرضه می گردد از زیرمجموعه انواع تستر و یکی از تجهیزات ابزار دقیق می باشد که هر کدام با توجه به نوع کارکردشان اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار می دهند. معمولا در اداره ها، سازمانها و اماکنی که از کابل های نوری استفاده می شود یکی از موارد تستر کابل شبکه ضروری می باشد زیرا در این موارد برای پیدا کردن مشکل کابل ها اگر بخواهیم کل شبکه را چک کنیم بسیار کار پر خرج و شاید نشدنی باشد.

قابلیت تستر کابل شبکه

  1. تست کابل ها
  2. اندازه گیری طول کابل، نقشه سیم و جهت
  3. قابلیت پخش آلارم
  4. تعیین و اعلام پهنای باند برای هر کابل
  5. تشخیص وجود نویز
  6. اندازه گیری کابل های زوج
  7. تشخیص جفت خرد شده

چند پارامتر مهم که پیش از خرید تستر شبکه باید مد نظر داشته باشید

همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم، تستر های شبکه دارای انواع مختلف با کارایی متفاوت هستند بنابراین پیش از خرید تستر کابل شبکه باید چندین پارامتر مهم را مد نظر خود قرار داده و سپس تستر مورد نیاز خود را تهیه کرد. اولین فاکتور مهم در این میان، نوع کابل شبکه است؛ بر این اساس تستر خریداری شده باید متناسب با نوع کابل شبکه باشد.

پارامتر مهم دیگر در انتخاب تستر شبکه، حداکثر طول کابلی است که تستر می تواند اندازه گیری کند. منظور از این مسئله این است که در ابتدا باید طول کابلی را که قرار است مورد بررسی قرار دهید، مشخص کرد و سپس تستر با قابلیت مورد نظر انتخاب شود.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که تستر های مختلف دارای قابلیت آزمایش پارامتر های مختلف هستند بنابراین لازم است درابتدا مشخص شود که چه پارامتری قرار است در کابل شبکه آزمایش شود و سپس بر حسب این نیاز اقدام به خرید تستر مناسب شود.

و در پایان

هر شبکه اینترنتی که به واسطه کابل های نوری کار می کند قطعا در کنار خود نیاز به استفاده از تستر کابل شبکه خواهد داشت. با توجه به گستردگی بسیار زیاد این شبکه های اینترنتی، در صورت بروز هرگونه اختلال در آن، بررسی کل شبکه بسیار زمان بر و البته هزینه بر است به همین دلیل است که در این میان تستر های شبکه برای تشخیص و عیب یابی کابل های شبکه به کار می روند.

اگر شما نیز به عنوان تکنسین شبکه و یا صاحب شبکه اینترنتی قصد خرید انواع تستر شبکه هستید، پیشنهاد ما به شما ویرا شبکه کاسپین است؛ جاییکه انواعی از تجهیزات شبکه با بالاترین درجه از کیفیت در اختیار شما عزیزان قرار می گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه و همچنین بهره گیری از پشتیبانی متخصصین مرکز، می توانید با کارشناسان ویرا شبکه تماس حاصل فرمائید.

پست های مرتبط

انتخاب کابل شبکه

انتخاب کابل شبکه

معرفی بهترین نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه

معرفی بهترین نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه

راهرو سرد و گرم اتاق سرور

راهرو سرد و گرم اتاق سرور

سه جزء اصلی از سیستم فیبر نوری چیست؟

4 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • حامدسعیدی
    15 مرداد 1400 17:15

    برای انتخاب تستر کابل شبکه بسیار مناسب بود مقالتون مچکریم

    پاسخ
    • مدیر سایت ویرا شبکه
      15 مرداد 1400 22:38

      مرسی از وقتی که برای مطاله انواع تستر های شبکه گذاشتید در صورتی که قصد خرید دارید میتوانید انواع تستر های کابل شبکه را در لینک زیر مشاهده کنید
      تستر کابل شبکه

      پاسخ
  • مهرداد
    26 مهر 1400 06:25

    کدام تستر کابل شبکه رو پیشنهاد میکنید .که هم ارزون باشه و هم کارایی خوبی داشته باشه

    پاسخ
    • مدیر سایت ویرا شبکه
      27 مهر 1400 12:38

      سلام دوست عزیز
      بستگی به بودجه شما داره ، توی هر رنج قیمت یکی از محصولات پیشنهاد داده میشه
      برای مشاوره خرید محصول لطفا با شماره 44973142 021 تماس بگیرید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.