ویپ VOIP چیست و چگونه کار می کند ؟

ویپ (VoIP) چیست؟

همانطور که می دانید در گذشته برای برقراری ارتباط تلفنی از روش سنتی استفاده می شد؛ یعنی انتقال صوت به وسیله داده های آنالوگ و از طریق سیم کشی خطوط انجام می شد. در گذشته این روش بسیار استفاده شده است و حتی اکنون نیز استفاده از این روش مشاهده می شود اما مسئله‌ای که در این نحوه انتقال صوت وجود دارد این است که گاهی برقراری ارتباط تحت تاثیر عوامل مزاحم بیرونی دچار تضعیف می شوند. در ادامه استفاده از داده های آنالوگ در برقراری تماس های تلفنی، voip  به عنوان یکی از پیشرفته ترین روش های برقراری مکالمات تلفنی توانسته است جایگاه خوبی را به خود اختصاص دهد. اگر می خواهید بدانید که ویپ چیست و چگونه کار می کند، تا انتهای این محتوا با ما همراه باشید؛ امید است که با مطالعه این مطلب به پاسخ تمامی سوالات خود برسید.

ویپ VoIP چیست؟

چیزی که در دنیای امروزه واضح و روشن خواهد بود این است که تمامی جنبه های زندگی بشر به سمت دیجیتالی شدن در حال حرکت است به طوری که سرعت و دقت در امور بسیار افزایش پیدا کرده است؛ در این میان هر روشی که بتواند در این مسیر به بشر کمک کند، مورد علاقه انسان قرار می گیرد

VOIP مخفف عبارت Voice Over IP که به معنی صدا بر روی بستر IP و یا شبکه های کامپیوتری می باشد. به زبان ساده تر تکنولوژی VoIP از زیر ساخت شبکه آی پی یا همان شبکه های کامپیوتری برای انتقال صوت استفاده می کند و ارتباطات صوتی را روی شبکه بر مبنای IP انتقال می دهد.

بر خلاف تصور برخی، شبکه آی پی لزوماً به معنای اینترنت نمی باشد و سیستم VoIP می تواند کاملا به صورت مستقل از اینترنت در شبکه های داخلی (LAN) شرکت ها و سازمان های مختلف پیاده سازی شود و از امکانات متنوع و پیشرفته آن استفاده نمود.

در واقع یک مرکز تلفن VoIP می تواند جایگزین سانترال های سنتی و قدیمی شود که، نه تنها تمامی امکانات یک سانترال داخلی را ارائه می دهد بلکه بسیاری از محدودیت های سانترال آنالوگ را ندارد و امکانات بسیار بیشتری را به شما ارائه می دهد.

ویپ VoIP چگونه کار می‌کند؟

 VoIPبرگرفته از Voice over internet protocol به معنای (انتقال همزمان مکالمات تلفنی بر روی یک شبکه دیتا) که با نام IP تلفنی نیز از آن یاد می شود، امکان استفاده از اینترنت برای مکالمات تلفنی را فراهم می نماید.

در مقابل استفاده از خطوط تلفن سنتی، VoIPاز فن آوری دیجیتال استفاده می نماید و نیازمند یک اتصال broadband نظیر DSL است. VoIP یک روش برای تبدیل سیگنال های آنالوگ صوت به داده های دیجیتال است که از طریق اینترنت منتقل می شوند. یک روش مجاز رایگان برای برقرای ارتباطات تلفنی در هر جای دنیا، فقط کافی است هزینه ISP را بپردازید.

هدف از این‌کار غلبه گام‌به‌گام بر چالش‌هایی است که انتقال ترافیک صوتی را برروی بستر نه چندان باکیفیت شبکه‌های محلی با خطر روبه‌رو می‌سازد.

از این‌رو پیمودن این مسیر، لازمه تضمین موفقیت پروژه های VoIP سازمانی است. مکالمات تلفنی مبتنی برIP، تفاوت‌های بنیادینی با ارتباطات داده دارند و کیفیت این مکالمات ارتباط تنگاتنگی با کارایی شبکه دارد، به‌طوری‌که هرگونه تاخیر در تبادلات سطح شبکه، افت کیفیت محسوسی را به همراه خواهد داشت.

التزام مدیران شبکه به ارتقای کارایی LAN، خطوط و تجهیزات دسترسی به شبکه گسترده، و به‌کارگیری ابزارهای مدیریت و کنترل کیفیت، شرط موفقیت پروژه‌های VoIP است.

ویپ VoIP چیست و چگونه کار می‌کند؟

کاربرد ویپ

متداول ترین کاربرد ویپ VoIP برای موارد شخصی و استفاده در منازل، سرویس های تلفنی مبتنی بر اینترنت است که با محوریت یک سوئیچ تلفن انجام می شود. با استفاده از فن آوری فوق، استفاده کنندگان می توانند همچنان دارای یک شماره تلفن باشند. در چنین مواردی ممکن است از یک آداپتور نیز استفاده گردد. آداپتور فوق این امکان را دراختیار استفاده کننده قرارخواهد داد تا بتوانند از یک تلفن معمولی نیز استفاده نمایند .

در زمان استفاده از سرویس فوق، مخاطب شما متوجه این موضوع نخواهد شد که شما از فن آوری VoIP استفاده می نمائید و قادر به تشخیص دقیق تفاوت سرویس فوق نسبت به یک تلفن سنتی نمی باشد. در گذشته ای نه چندان دور، پیشگامان عرصه های علمی به این نتیجه رسیدند که می توان یک سیگنال را به صورت دیجیتال و در یک مسافت طولانی ارسال نمود. بدین منظور می بایست قبل از ارسال سیگنال، آن را با استفاده از یک مبدل آنالوگ به دیجیتال(ADC) ، و سپس ارسال و در نقطه پایانی انتقال، با استفاده از یک مبدل دیجیتال به آنالوگ(DAC) مجددا” آن را به آنالوگ تبدیل نمود.

فن آوری VoIP نظیر آنچه اشاره گردید کار می کند. در ابتدا، صدای دیجیتال شده در بسته های اطلاعاتی قرار می گیرد و پس از ارسال در مقصد مجددا” به صوت تبدیل می گردد. با ذخیره اطلاعات به فرمت دیجیتال می توان بر روی آنان کنترل بهتری را اعمال نمود، مثلا” می توان آنان را فشرده، مسیر آنان را تعیین و یا آنان را به یک فرمت جدید دیگر تبدیل نمود .
شبکه های مبتنی‌ بر پروتکل TCP/IP از بسته های اطلاعاتی IP تشکیل می گردند، که شامل یک هدر (برای کنترل ارتباطات) و یک  payloadبه منظور مبادله داده می باشند. فن آوری VoIP از بسته های اطلاعاتی IP به منظور حرکت در شبکه و رسیدن به مقصد نهائی استفاده می نماید .

ویپ VoIP چگونه کار می‌کند؟

مزایای ویپ (VoIP)

۱. بی نیازی از سیم کشی مجزا

این تکنولوژی از بستر شبکه برای ارتباطات تلفنی استفاده می کند که هزینه ی کابل کشی مجزا را از میان می برد. هم چنین در صورت جابجایی محل کاربر، دیگر دردسر سیم کشی به مکان جدید وجود نخواهد داشت.

۲. کنفرانس‌های صوتی و تصویری

سازمان هایی که برای انجام امور خود از برقراری کنفرانس ها در بستر VoIP استفاده می‌نمایند، از هزینه های برقراری ارتباطات تلفنی با توجه به مسافت های کاربران (حتی در ابعاد بین المللی) جلوگیری می کنند.

۳. ادغام دستگاه تلفن با کامپیوتر شخصی

همان طور که می دانید امروزه استفاده از نرم افزارهای تلفنی (SoftPhone) در سازمان‌ها و حتی سیستم های خانگی به صورت روزافزون در حال گسترش می باشد. استفاده از این نرم افزارها جایگزینی برای IP-Phone به شمار میرود که تنها نیاز به Handset دارد. لذا بدین صورت می توانید از هزینه های موجود بکاهید.

۴. تماس کاربران خارج از سازمان به صورت رایگان به هر نقطه از دنیا

کاربران این سیستم از طریق اینترنت قادر به تماس با سازمان مورد نظر خود می‌باشند. این ویژگی برای کارکنانی که خارج از محیط دفتر هستند، علاوه بر کسر هزینه ها موجب تسهیل تماس های تلفنی نیز می شود.

۵. گسترش آسان

گسترش و افزودن کاربر در این سیستم ها به سادگی انجام پذیر است و برخلاف سیستم های پیشین نیاز به سیم کشی مجدد برای هر کاربر وجود ندارد.

۶. مدیریت متمرکز و آسان

مراکز تلفن مبتنی بر VoIP محیطی را تحت شبکه در اختیار کاربر قرار می دهند که از طریق آن می‌تواند تنظیمات را تغییر داده، کاربر اضافه کرده و یا گزارش گیری نماید. همچنین از دیگر مزیت های ویپ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترکیب کارکردهای صدا و دیتا
  • کاهش هزینه های مربوط به پشتیبانی و نگه داری به دلیل ادغام شبکه دیتا و شبکه تلفنی
  • امکان ترکیب کردن محصولات تولید کنندگان مختلف (بدلیل استفاده از استاندارها جهانی و عدم وابستگی به روش‌های پیاده سازی)
  • پویایی و پیشرفت روز افزون شبکه های ویپ
  • قابليت برنامه نويسی راحت تر و توسعه و در نتیجه یکپارچگی با سیستم های مختلف
  • پشتیبانی از كليه امكانات مخابراتی كنونی و حتی ارايه خدمات جديد، با هزينه‌ی بسيار پايين و سهولت اجرايی بالا

سایر مزایای ویپ

قابلیت فیلتر کردن تماس ها، انتقال تماس به هر شماره دلخواه، امکان مدیریت سیستم، عدم نیاز به مراجعات حضوری برای بهره‌گیری از خدمات، امکان ارسال پیغام مشغول بودن و … از جمله خدماتی است که با پشتیبانی voip  در اختیار مشترکین قرار می گیرد.

ویپ

امکانات ویپ (VoIP)

برخی امکانات این سیستم جدید به شرح زیر می‌باشد:

۱. امکان ارائه شماره تلفن‌های داخلی به تعداد بالا

با توجه به ظرفیت سیستم تلفنی که راه اندازی شده است، می توانید تعداد مختلف داخلی ها را داشته باشید.

۲. امکان دریافت پیام صوتی (Voicemail)

با استفاده از این سرویس، در صورت عدم امکان پاسخگویی کاربر، می توان برای او پیام گذاشت. کاربر در زمان دلخواه قادر به شنیدن این پیام بوده و امکان ارسال پیام به ایمیل وی نیز امکان پذیر خواهد بود.

۳. ضبط مکالمات

این امکان وجود دارد که تمامی مکالماتی که در بستر ویپ در سیستم شما صورت می‌گیرد، ضبط شده و در سیستم شما ذخیره گردند.

۴. تلفن های نرم افزاری (SoftPhone)

با نصب تلفن‌های نرم افزاری امکان دسترسی به داخلی‌های کاربران از طریق کامپیوتر فراهم می‌باشد. با استفاده از این ویژگی کاربرانی که خارج از محیط سازمان هستند، امکان ارتباط با سازمان را همچنان خواهند داشت. همچنین این امکان وجود دارد که از لپ تاپ یا موبایل به عنوان وسیله ارتباطی استفاده کرد.

۵. فکس یا Fax to Email

با استفاده از این ویژگی، قابلیت ارسال فکس های دریافتی به ایمیل وجود خواهد داشت. بدین صورت خدمت بزرگی به محیط زیست و صرفه جویی در مصرف کاغذ خواهد شد. از طرف دیگر ذخیره شدن اسنادی از این قبیل در ایمیل، دسترس پذیری آن ها را بالا می برد.

۶. VoiceMail to Fax

همانطور که قبلا نیز اشاره شده، این امکان نیز یکی دیگر از قابلیت هایی است که تکنولوژی VoIP در اختیار می گذارد که البته ملزم به وجود امکانات شبکه ای جهت فرستادن پیام های صوتی به ایمیل می باشد.

۷. Interactive Voice Response

این ویژگی (IVR) با تماس کاربران منوی صوتی را فراهم می کند تا برای اتصال به بخش مورد نظر شماره همان بخش را طبق پیامی که پخش می شود وارد کند. برای مثال در هنگام تماس با سازمانی که دارای بخش هایی از قبیل فروش، پشتیبانی، مالی و… است، ابتدا پیامی برای مخاطب پخش می شود که برای ارتباط با هر بخش شماره ای اعلام می‌شود. سپس کاربر با انتخاب شماره‌ها به بخش مورد نظرش هدایت می شود.

۸. صف انتظار

با استفاده از این ویژگی، در صورت اشغال بودن خط شما، تماس های مخاطبان شما از دست نرفته بلکه در صف قرار داده می شوند تا به هنگام آزاد شدن شماره شما، تماس برقرار شود.

۹. تنظیم ساعات اداری

این ویژگی هم یکی از موارد کاربردی در پیاده سازی سیستم های تلفنی سازمان ها به شمار میرود که در سیستم های مبتنی بر VoIP به راحتی قابل انجام خواهد بود.

۱۰. گزارش گیری

این امکان وجود دارد که تمام تماس های کاربران به صورت گزارش در این سیستم ذخیره شود که در نظارت بر تماس ها و ارائه گزارش هایی که بیانگر نحوه پاسخگویی و تعداد تماس هاست، مفید می باشد.

گزارش گیری در ویپ

محدودیت‌های ویپ (VoIP)

تکنولوژی VoIP دارای محدوديت های مختص به خود است كه در ادامه به برخی از آن ها اشاره می گردد. مهمترين مسئله در ارتباط کيفيت صدا است. در دنيای واقعی شرايط به گونه‌ای‌ است که تضمین کیفیت بالای تماس ها، کاری سخت و نیازمند درست کار کردن عوامل مختلف است.

همانطور که پیشتر اشاره شد، تکنولوژی ویپ، ‌صوت را به داده ديجيتال تبديل و پس از قرار دادن در بسته های اطلاعاتی آن ها را از طريق شبکه IP، ارسال می نمايد. همانند ساير نوع‌های داده، بسته‌ های اطلاعاتی ممكن است با همان اولويتی كه ارسال شده اند به مقصد نرسند. سيستم دريافت كننده قادر به بازسازی مجدد بسته های اطلاعاتی صرف نظر از اولويت دريافت آن ها می باشد. ماهيت تبديل صوت به صورت بلادرنگ است.

اين بدان معنی است كه در صورتی كه بسته های اطلاعاتی با اولويت ارسال در مقصد دريافت نشوند،‌ در زمان بازسازی مجدد داده (تبديل داده ديجيتال به صوت) سكوت را شاهد خواهيم بود؛ برای غلبه بر این مشکل تمهیداتی از قبیل استفاده از پروتکل‌ های RTCP ارائه شده است که مسایلی از این دست پیش نخواهد آمد. فشرده سازی و برگرداندن داده به حالت اوليه، سربار پردازشی مختص به خود را خواهد داشت. علاوه بر اين، فشرده سازی افت كيفيت صدا را به دنبال خواهد داشت.

سيستم‌ های مبتنی بر VoIP، در صورت قطع جريان برق آسیپ پذیر خواهند بود؛ البته برای این مشکل نیز تمهیداتی اندیشیده شده است که یکی از ساده ترین های آن استفاده از UPS در مواقع قطع برق است تا امکان برقراری تماس همچنان وجود داشته باشد.
اما در سیستم‌ های پیشین و سنتی در صورت قطع جريان برق امكان استفاده از تلفن‌ های قديمی وجود خواهد داشت چراكه شركت‌های مخابراتی، الكتريسيته را بر روی خطوط تلفن ارسال می‌نمايند. بدين ترتيب، حتی در صورت قطع جريان برق، تلفن معمولاً فعال و قابل استفاده خواهد بود چراكه برق تلفن از يك منبع ديگر تامين می‌گردد.

اهمیت حفظ امنیت داده ها در voip 

یکی از مهم ترین مسائلی که هر مسیر انتقال داده ای بسیار اهمیت دارد، وضعیت حفظ ایمنی داده ها است که انتقال داده از طریق ویپ هم از این قاعده مستثنی نیست و این مسئله زمانی بیشتر اهمیت پیدا می کند که داده های منتقل شده، امنیتی باشند. به منظور حفظ امنیت اطلاعات در سرویس دهی ویپ می بایست از سیستم های حفاظتی قوی استفاده کرد به طوریکه داده در سرتاسر مسیر انتقال، دارای پوشش امنیتی باشد. اهمیت این پوشش دهی به اندازه است که گفته می شود همزمان با راه اندازی ویپ، باید از سیستم های حفاظتی در راستای پوشش دهی داده ها کمک گرفت.

یکی از روش های حفظ امنیت داده ها در پشتیبانی voip  ، استفاده از آنتی ویروس است‌. از آنجاییکه همواره در شبکه های کامپیوتری امکان حمله سایبری وجود دارد، پیشنهاد می شود که نصب انتی ویروس مطمئن غافل نشوید. سعی کنید در بازه های زمانی مطمئن اقدام به به روز رسانی سیستم امنیتی خود کنید چرا که قدیمی شدن این نسخه ها گاهی عدم کارایی مناسب را در پی دارد.

توجه داشته باشید که سیستم ویپ در داخل خود دارای تنظیمات حفظ امنیت سیستم است که باید این تنظیمات را با دقت راه اندازی کرد. و در نهایت اینکه به منظور حفظ امنیت کامل انتقال داده ها به واسطه سرویس ویپ باید جدید ترین نسخه های نرم افزاری بهره گرفت.

و در پایان

در این مطلب به مباحثی در رابطه با ویپ، نحوه کارکرد آن و همچنین مزایای استفاده از voip  پرداختیم. بر اساس مطالب گفته شده می توان به این نتیجه رسید که استفاده از سرویس voip  برای برقراری تماس های تلفنی در بستر اینترنت، محدودیت مکانی دیده نمی شود به طوریکه امکان انتقال انواع داده ها به صورت دیجیتال وجود دارد و همین موضوع کار را برای شرکت هایی که به طور مداوم در ارتباط با کارکنان به صورت دور کار هستند، راحت می کند.‌

مدیر سایت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *