معرفی گوگل Google

25

آذر

1395

به انگلیسی: Google شرکتی با سهامی عام است که در زمینهٔ جستجوی اینترنتی، رایانش ابری و تبلیغات سرمایه‌گذاری می‌کند. این شرکت توسط لری پیج و سرگئی برین تأسیس شد که هر دوی آن‌ها در دانشگاه استنفورد به عنوان دانشجوی دکترا حضور داشتند و با نام «مردان گوگل» شناخته می‌شدند

 

 

 

 

 

 

 

www.google.com

 

به انگلیسی: Google شرکتی با سهامی عام است که در زمینهٔ جستجوی اینترنتی، رایانش ابری و تبلیغات سرمایه‌گذاری می‌کند. این شرکت توسط لری پیج و سرگئی برین تأسیس شد که هر دوی آن‌ها در دانشگاه استنفورد به عنوان دانشجوی دکترا حضور داشتند و با نام «مردان گوگل» شناخته می‌شدند. گوگل در ابتدا به عنوان یک شرکت خصوصی در ۴ سپتامبر ۱۹۹۸ ثبت شد و فروش اولیه سهام آن در ۱۹ اوت ۲۰۰۴ انجام شد. لری پیج و سرگئی برین و اریک اشمیت قبول کردند که به مدت بیست سال، یعنی تا سال ۲۰۲۴ در کنار هم کار کنند. هدف گوگل از آغاز «سازماندهی کردن اطلاعات دنیا و دسترس‌پذیر کردن آن‌ها برای عموم» بود، و شعار غیررسمی شرکت (که توسط مهندس گوگل امیت پاتل ابداع شد و توسط پل بوچهیت از آن حمایت شد) «شرور نباشید» (به انگلیسی: Don't Be Evil) بود. در سال ۲۰۰۶ شرکت به محل جدید و کنونیش در مانتین ویو، کالیفرنیا منتقل شد.

گوگل بر گرفته شده از واژهٔ گوگول که به معنی «یک عدد یک و صد صفر جلوی آن» است که نوعی شعار و در واقع مقصود موضوع است. بدین معنی که گوگل قصد دارد تا سرویس‌ها، اهداف و اطلاع‌رسانی و اطلاعات خود را تا آن مقدار در وب در جهان گسترش دهد. گوگل به طور تخمینی دارای بیش از یک میلیون سرور در سراسر جهان است، و روزانه برروی بیش از یک میلیارد درخواست جستجو، و حدود ۲۴ پتابایت داده تولید شده توسط کاربران پردازش انجام می‌دهد. نتیجه رشد سریع گوگل از بدو ثبت شدن شرکت، زنجیره‌ای از محصولات، خرید و شراکت با شرکت‌های دیگر بود. این شرکت محصولات اینترنتی سودمندی مانند سرویس ایمیل جی‌میل و شبکه‌های اجتماعی گوگل+ را به کاربران خود پیشنهاد می‌دهد. محصولات گوگل به ابزارهای رومیزی نیز توسعه پیدا کرد، با برنامه‌هایی مانند مرورگر وب گوگل کروم، سازماندهی و ویرایشگر تصاویر پیکاسا و پیام‌رسان فوری گوگل تاک. گوگل سازنده پرکاربرترین سیستم‌عامل موبایل جهان، اندروید و سیستم‌عامل گوگل کروم نیز هست.

الکسا اینترنت وبگاه گوگل در آمریکا (google.com) را به عنوان پربازدیدکننده‌ترین سایت اینترنت در فهرستش قرار داده‌است، همچنین وبگاه‌های گوگل در کشورهای دیگر مثل هند google.co.in )که در رتبه چهاردهم قرار دارد) به عنوان پربازدیدکننده‌ترین سایت در هند و یا google.co.uk به عنوان پربازدیدکننده‌ترین سایت در انگلیس و خیلی سایت‌های دیگر آن پربازدیدکننده‌ترین در کشور خود هستند و در فهرست برترین صد سایت دنیا قرار دارند. سایر متعلقات گوگل مانند یوتیوب رتبه سوم در الکسا یا بلاگر رتبه ششم در الکسا و اورکات نیز در این فهرست قرار دارند. گوگل همچنین توسط برندز به عنوان دومین برند باارزش دنیا شناخته شده‌است.  شکل تجارت کنونی گوگل و خدماتی که ارائه می‌دهد باعث انتقاد از این شرکت در موضوعاتی مانند حریم، حق تکثیر، و سانسور شده‌است.

 

گوگل پلاس

https://plus.google.com

(گوگل+ به انگلیسی: Google+‎ (در برخی منابع فارسی به‌گونهٔ گوگل پلاس (Google Plus) نیز نوشته می‌شود. سرویس شبکهٔ اجتماعی گوگل است. گوگل+ به‌عنوان لایه‌ای که خدمات اجتماعی مختلف گوگل از جمله گوگل پروفایل و گوگل باز را در خود ادغام می‌کند، امکانات جدید بسیاری از جمله حلقه‌ها، پاتوق‌ها، جرقه‌ها، و تجمّع‌ها را نیز ارائه می‌کند. گوگل+ بزرگترین تلاش گوگل برای رقابت با شبکهٔ اجتماعی فیس‌بوک است که بیش از ۸۰۰ میلیون کاربر دارد.

این سرویس در ۲۸ ژوئن ۲۰۱۱ به‌طور آزمایشی آغاز به کار کرد که در این مرحلهٔ آغازین کاربران صرفاً ازطریق دعوت‌نامه از جانب دیگر اعضا قادر به عضو شدن در این شبکه هستند. به گفتهٔ سازندگان در حالی که فیس‌بوک با اتّهاماتی نظیر نقض حریم کاربران روبه‌روست، گوگل پلاس با استفاده از قابلیّت‌های خود این امکان را به کاربران می‌دهد تا بر روی اطّلاعاتی که قصد اشتراک گذاشتن آن‌ها را با دیگران دارند اشراف کامل داشته باشند.

 

خصوصیّات

ویک گاندورتا (Vic Gundotra)، یکی از مدیران ارشد گوگل، که در شبکه‌های اجتماعی و وب.۲ تخصّص دارد، مدیر تیمی بوده‌است که یک سال و نیم برروی پروژهٔ گوگل پلاس کار کرد. او می‌گوید: «اشتراک‌گذاری آنلاین نیاز جدّی به بازبینی و خلق شیوه‌های تازه دارد. زمان تغییر شیوه‌های فعلیِ به‌اشتراک‌گذاری، که چندان کارآمد نیست، فرارسیده و گوگل پلاس اوّلین گام عملیِ جدّیِ ما برای اِعمال این تغییرات است

 

امکانات

گوگل پلاس دارای امکانات مختلف است:

دایره‌ها (Circles): برای گروه‌های مختلف دوستان

جرقه‌ها (Sparks): برای جستجوی تخصصی

پاتوق‌ها (Hangouts): برای چت تصویری و تماشای ویدیویی

اجتماع (Huddle): که در واقع امکان تله‌کنفرانس است

موبایل (Mobile): برای استفاده از قابلیت‌های موبایل‌ها نظیر مسیج، دوربین و جی پی پی است.

مدیران این پروژه در بیانیه معرفی این محصول گفته‌اند که این شبکه اجتماعی نمی‌خواهد تنها جایی برای به اشتراک گذاشتن عکس و مطلب باشد و قصد دارد با توجه به عادات وب‌گردی هر کاربر و جستجوهای او در موتور جستجوگر گوگل، لینک‌ها و صفحه‌هایی را که برای کاربر جذاب است به او معرفی و پیشنهاد کند.

 

گوگل پلاس و کاربران

در چهار ماه ابتدایی عرضه گوگل پلاس، ۴۰ میلیون کاربر در آن عضو شدند. رسیدن به این تعداد کاربر در طول چهار ماه، آماری خیره‌کننده برای هر وب سایت اجتماعی است. اگرچه شروع گوگل پلاس بسیار خوب بوده، اما نباید فراموش کرد که رقیب آن یعنی فیس بوک، در حال حاضر بیش از ۸۰۰ میلیون کاربر دارد. البته آمارهای ارائه شده از سوی منابع مختلف تا حدودی متفاوت بوده است؛ آمارها دروغ می‌گویند و دروغ گوها هم دائماً آمار می‌سازند! به هر حال، مشخص است که فیس بوک با فاصله بسیار زیاد، از گوگل پلاس پیش تر است.

برای آنکه گوگل بتواند کاربران بیشتری برای گوگل پلاس جذب کند باید سرویس‌های دیگر خود را که اکنون کاربران زیادی هم دارند در این سرویس جدید خود وارد کند. نکته مهم در مورد این سرویس‌ها این است که مانند گوگل باز با مشکل حفظ حریم شخصی و اطلاعات فردی کاربران مواجه نیستند و موقعیت خوبی در میان کاربران اینترنتی دارند.

اینکه در آینده گوگل چگونه می‌تواند به این سمت حرکت کند و سرویس‌هایی مانند یوتیوب و جی میل را درگوگل پلاس وارد کند تعیین کننده میزان موفقیت آن در جذب کاربر بیشتر و در نتیجه رقابت نزدیک تر با فیس بوک خواهد بود. استفاده از سرویس‌های دیگر گوگل، گوگل پلاس را از نظر امکانات و قابلیت‌ها بالاتر از فیس بوک قرار خواهد داد.البته این در صورتی است که کاربران گوگل پلاس تلاش کنند ّّ(نا گشته ٌْ رنج گنج میسر نمی‌شود

 

آخرین آمار گوگل پلاس

لری پیج مدیر عامل و یکی از بنیان گذاران گوگل اعلام کرد تعداد کاربران گوگل پلاس در پایان سال میلادی ۲۰۱۱ به ۹۰ میلیون نفر رسیده‌است.

فیلترینگ در ایران

وبگاه گوگل پلاس در ۲۰ تیر ۱۳۹۰ در حالی که چند روز از راه‌اندازی آن نگذشته بود در ایران فیلتر و از دسترس کاربران ایرانی خارج شد.

 

فیلترینگ دوم در ایران

گوگل پلاس دوباره در اواخر پاییز سال ۱۳۹۱ برای کاربران ایرانی به صورت عادی از دسترس خارج شد و دسترسی به این سایت فقط از طریق استفاده از نرم‌افزارهای فیلتر شکن امکان‌پذیر است.

 

چگونگي معرفی سایت به گوگل

حتما تا کنون به اهميت پيدا شدن سايتتان در موتورهاي جستجو پي برده ايد. آمار موتورهاي جستجو نشان مي دهد که  بیشتر سايت هاي اينترنتي از طريق موتورهاي جستجو پيدا شده و به کاربران معرفي مي شوند . در اين ميان آمار و ارقام سايت ها و فعالان بهينه سازي در موتورهاي جستجو بيانگر اين است که موتور جستجوي گوگل به عنوان محبوبترين و کارآمد ترين موتور جستجو از لحاظ امکانات و از لحاظ فني ، در ميان کاربران اينترنت شناخته شده است.

بديهي است که اين امر صاحبان سايت ها و وبلاگ ها را بر آن مي دارد تا سايت خود را به شيوه هاي مختلف به موتور جستجوي گوگل معرفي کنند .

 

براي معرفی سايت به گوگل راههاي بسياري پيشنهاد مي شود و هر سال کنفراسنهاي بسياري با محوريت " بهينه سازي در موتور جستجوي گوگل " در کشورهاي مختلف جهان و محافل فناوري اطلاعات برگزار مي شود.از اين رو دانستن نکاتي چند از اين پروسه براي هر وب مستري اجتناب ناپذير است :

 

1-افزودن نشاني سايت (URL) به صورت مستقيم به موتور جستجوي گوگل :

در اين روش با استفاده از امکاناتي که سايت گوگل در اختيار کاربران قرار داده ، مي توان فقط آدرس سايت را به موتور جستجوي گوگل پيشنهاد کرد ، و اينکه چه وقتي اين آدرس توسط گوگل فهرست مي شود بستگي به تعداد آدرسهايي که از قبل ثبت شده و سياستهاي فني گوگل دارد که اين روش در مدت زمان کوتاه موثر نيست و نياز به زمان نسبتا زيادي دارد .

براي افزودن سايت خود با استفاده از اين روش به آدرس زير مراجعه کرد و اطلاعات سايت خود را وارد کنيد :

http://www.google.com/addurl

 

2-روش دوم و موثر تر از روش اول ، استفاده از امکانات وب مسترهاي گوگل است که مستقيما توسط سايت گوگل در اختيار وبمستر ها قرار گرفته است.

 

1- ابتدا وارد آکانت گوگل خود شويد .

2- به آدرس http://www.google.com/webmasters مراجعه کنيد .

3- روي گزينه Sign in to Webmaster Tool کليک کنيد.

4- درون محل وارد کردن متن ، آدرس سايت خود را وارد کنيد . سپس روي گزينه Add Site کليک کنيد .

5-سپس روي گزينه Verify your site کليک کنيد .

6- در صفحه حاضر از قسمت Choose Verification method يکي از گزينه ها را انتخاب کنيد .

7- گزينه Add a meta tag :

براي کساني که امکان آپلود فايل روي سايت يا وبلاگ خود را ندارند ، اين روش پيشنهاد مي شود .

بعد از انتخاب اين گزينه ابر برچسب مخصوصي در اختيار شما قرار داده مي شود که در تصوير با مستطيل قرمز مشخص شده است. بايستي اين برچسب را کپي کرده و در فايل اصلي سايت خود مابين کدهاي <head> و <head/> قرار دهيد.و فايل html را ذخيره کنيد و سپس روي کليد verify کليک کنيد و در صورت صحيح بودن تمامي مراحل سايت شما و وب مستر بودن شما تاييد مي شود.

 

8- گزينه Upload an HTML file :

اين گزينه و گزينه قبلي هيچ تفاوتي با يکديگر ندارند و عمل يکساني را انجام مي دهند ، ولي همانطور که در گزينه قبلي گفته شد گزينه Add a Meta tag جهت کساني که امکان آپلود روي سايت خود را ندارند مناسب است ، اما کساني که امکان آپلود کردن نيز داشته باشند مي توانند از گزينه اول استفاده کنند.

 

در اين گزينه بعد از انتخاب يک متن خاص که نام فايلي با پسوند html خواهد بود در اختيار شما قرار مي گيرد،که بايستي فايلي با اين نام و با پسوند html ايجاد شده و در شاخه اصلي سايت آپلود شود، که محل متن مورد نظر در تصوير مشخص شده است.بعد از ايجاد فايل و آپلود آن در شاخه اصلي روي کليد Verify کليک کنيد تا سايت شما مورد تاييد قرار گيرد.

تا اينجا سايت شما و وب مستر بودن شما مورد تاييد گوگل قرار گرفته است که پس از تاييد سايت شما به شکل زير نشان داده مي شود .

 

3- حال نوبت آن رسيده که نقشه سايت خود را ايجاد کرده و آن را به گوگل معرفي کنيم تا روبات جستجوگر گوگل به راحتي بتواند ليستي از فايلهايي را که توسط اين نقشه معرفي کرديم دانلود کرده و در فهرست جستجوي خود قرار دهد .

 

1- براي اين کار ابتدا به سايت http://www.xml-sitemaps.com مراجعه کنيد .

 

2- در قسمت Starting url آدرس سايت خود را وارد کنيد .

 

3- در قسمت Change Frequency نوع به روز شدن سايت خود را انتخاب کنيد ، که براي به روز شدن روزانه Daily ، ساعتي Hourly و ... را انتخاب کنيد .

 

-4 در قسمت Last Modification تاريخ آخرين به روز رساني سايت را وارد کنيد و اگر مطمئن نبوديد گزينه Use Server Response را انتخاب کنيد . سپس روي گزينه Start کليک کنيد . بعد از کليک کردن روي Start ، برنامه شروع به ليست نمودن سايت شما خواهد نمود که بنا به تعداد و حجم صفحات سايت شما مدت زمان متغيري طول خواهد کشيد .

 

5- پس از اين عمليات تصوير زير براي شما به نمايش در مي آيد و دو فايل Sitemap.xml و Sitemap.xml.gz براي دانلود در اختيار شما قرار مي گيرد که sitemap.xml.gz نسخه فشرده شده sitemap.xml مي باشد .

 

6- فايل sitemap.xml را دانلود کرده و در شاخه اصلي سايت خود آپلود نماييد .

 

7- به آدرس https://www.google.com/webmasters/tools/sitemaps رفته و از منوي سمت چپ سايت روي گزينه Add Sitemap کليک کنيد .

 

8- از قسمت Choose Type ، روي گزينه Add general web sitemap کليک کنيد . و در قسمت My Sitemap URL نام نقشه سايت را که همان sitemap.xml است در قسمت مشخص شده در تصوير وارد کنيد .

 

9- روي کليد Add general web sitemap کليک کنيد .

10- حال بايد منتظر باشيد که فايل نقشه سايت شما توسط گوگل دانلود شده و آدرس هاي درون آن به مرور زمان در فهرست گوگل و در نتايج جستجوها نمايش داده شود .

-11 در صورتي که مراحل را کامل انجام دهيد ، سايت شما به زودي در گوگل فهرست مي شود .

 

کنسول جستجو گوگل ( Google Search Console ) برند جدیدی از کمپانی گوگل است که اخیرا جایگزین گوگل وبمستر تولز ( Google Webmaster Tools ) شده است. 10 سال پیش ابزار گوگل وبمستر تولز توسط کمپانی گوگل معرفی شد که تا کنون بهترین ابزار برای وب مسترها بوده است و اخیرا گوگل برای بدست آوردن کاربران بیشتر برای این ابزار خود نام آن را به کنسول جستجو گوگل تغییر نام داده است.

گوگل راجع به این تغییر نام می گوید که می خواهد علاوه بر وبمسترها و  مهندسین سئو، صاحبان کسب و کار مختلف، برنامه نویسان، طراحان و توسعه دهندگان برنامه های مختلف نیز بتوانند از کنسول جستجو گوگل استفاده نمایند

از زمانی که برند کنسول جستجو گوگل معرفی شده است تا کنون تغییرات خاصی نسبت به قبل قابلیت جدیدی اضافه نشده است ولی گوگل وعده داده است هر چند هفته یکبار قابلیت جدیدی به آن اضافه نماید که برای کاربران کاربردی باشد.

کنسول جستجو گوگل علاوه بر آدرس قبلی گوگل وبسمتر تولز http://google.com/webmaster از طریق آدرس http://g.co/SearchConsole نیز قابل دسترس است.

چرا کنسول جستجو گوگل ؟

در زیر به برخی از مهمترین دلایل استفاده از کنسول جستجو گوگل اشاره شده است:

بررسی کارایی وب سایت در صفحه نتایج گوگل

مطمئن شدن از اینکه محتویات وب سایت توسط گوگل قابل دسترس است.

حذف صفحاتی که نمی خواهیم در صفحه نتایج گوگل نمایش داده شود.

مشاهده تعداد کلیک هایی که از صفحه نتایج گوگل روی صفحات وب سایت ما شده است

بررسی محتوای اسپم شده توسط گوگل

مشاهده اینکه چه جستجوهایی باعث شده است صفحات وب سایت ما در نتایج گوگل نمایش داده شده است.

کدامین جستجو ها باعث ترافیک بیشتر وب سایت ما شده است.

آیا قیمت ها ، توضیحات، اتفاقات در صفحه نتایج گوگل بدرستی نمایش داده می شود.

آیا وب سایت کارایی لازم جهت مشاهده در موبایل را دارد.

چه کسانی از کنسول جستجو گوگل می بایست استفاده نمایند؟

صاحبان کسب و کار مختلف : اگر شما صاحب کسب و کاری هستید که از کنسول جستجو گوگل اطلاعاتی ندارید می بایست از طریق افرادی که با این ابزار آشنایت دارند، آموزش ببینید. شما به عنوان صاحب یک کسب و کار می بایست از خدمات گوگل در این ابزار کاملا مطلع باشید.

مهندسین سئو: شما به عنوان یک مهندس سئو می توانید از قابلیت های حرفه ای کنسول جستجو گوگل جهت افزایش ترافیک سایت و تصمیم گیری های تکنیکی استفاده نمایید. کمپانی گوگل ابزارهای متنوعی همانند Google Adwords ، Google Trends ، Google Analytics را نیز در اختیار مهندسین سئو قرار داده است.

مدیران سایت: این افراد می توانند جهت سلامت وب سایت خود از کنسول جستجو گوگل استفاده نمایند. این ابزار می تواند اطلاعات خطاهای وب سایت، سرعت و هک شدن وب سایت را در اختیار شما قرار دهد

برنامه نویسان وب: این افراد می توانند کدهای برنامه خود را طوری بنویسند که بهترین کارایی را برای کنسول جستجو گوگل داشته باشد.

برنامه نویسان برنامه های موبایل: این افراد نیز همانند برنامه نویسان می توانند کدهای برنامه خود را طوری بنویسند که براحتی توسط موتور جستجوی گوگل قابل شناسایی باشد.